"למה? למה? למה?" – שואלים אותי הרבה מאוד אנשים. למה לא נסעתי לפריז ולמה דווקא פרנקפורט ודווקא התערוכה Heimtextil? אז התשובה היא לא הכי מקורית, אך הכי כנה – אני נוסעת לתערוכות, כי אני רוצה קצת לנשום את ההשראה שמספקים החברות, המעצבים, הסטייליסטים הכי טובים בעולם, להכיר קולגות מכל מיני מקומות בעולם, לטייל ולנוח בסביבה כה קריאטיבית ואהובה עליי. שעות ארוכות על הרגליים אינן מפריעות לי בכלל. אני לא מתעייפת להסתובב שעות על גבי שעות בין המיצגים, לגעת בבדים, להתפעל מהיצירתיות של טקסטורות, צבעים ומרקמים.
וחוץ מזה, איך אפשר בלי "CULTURA". בערב לא חשבתי לעצמי להתענג לצלילי אופרה בגרמנית :-), אבל משהו מוזיקלי ללא דיבורים בהחלט כן, לכן ביקרתי בהופעה על הקרח.
ואם אתם רוצים לדבר על זה ברצינות, אז תערכות Heimtextil נחשבת למובילה בעולם בתחום הטקסטיל לבית: שטיחים, וילונות, טפטים, חיפוי קירות דקורטיביים, צבע לקירות, לריהוט ועוד, טקסטיל למטבח ולמיטה, מגבות, צילונים, טקסטיל לאמבטיה, עיצוב טקסטיל ועוד המון דברים שקשורים לתחום אפשר לראות בתערוכה.
בתערוכה בפרנקפורט השנה היו רגעים כייפים, הכרויות מעניינות והיו קצת פחות. היה איסור מוחלט לצלם לא את הביתנים ולא בתוך הביתנים. ובטח לא אחדש אם אגיד שגרמנים, כמו גרמנים, אם יש איסור אז הוא מוחלט לגמרי, עד כדי כך שרודפים אחריך במסדרון בבקשה להראות את הגלריה שלך בנייד. מזל שלא רשום על המצח ש"הראש היהודי ממציא לנו פטנטים…" לכן בכל מקרה הבאתי תמונות מהתערוכה (ראו כמה מהם בהמשך).
אתם בטח שואלים את עצמכם מידי פעם, איך קורה כזה דבר שבחנויות עיצוב הבית פתאום בבד אחד מופיעים אותם טקסטילים (דגלי אנגליה, למשל, שהופיעו על כל כרית שנייה לפני כשנה) או פרטי דרוקציה לבית. האם כל בעלי הרשתות וקניינים קונים מאותו הספק או שמאחורי הקלעים מתרחש משהו ששווה בדיקה. הקניינים הם יותר מבסדר, תסמכו עליי אם הם באמת מספקים את הטרנדים הכי עדכניים לשנה זו או אחרת. הרי אנו יודעים על מגמות אופנת הטקסטיל כשנתיים מראש. אני יותר מכל נהניתי להסתכל שעות על החוברות בשווי אלפי יורו עם הטרנדים לשנים הבאות.
חוץ מזה, טקסטיל לבית יכול להשתנות כל הזמן, הכל עניין של תפיסה. אנחנו מאוד מעודכנים באופנה, מחליפים בגדים, קונים חדשים ולא ממש חוסכים, אך משום מה טקסטיל לבית מבחינתינו זה משהו שקונים להרבה מאוד שנים. כאן בהחלט יש לנו מה ללמוד מאירופאים. טקסטיל לבית בקיץ הוא לא הטקסטיל של החורף ולא מדובר על סטים של סטנים למיטה בקיץ ופלאנלים חמים בחורף, מדובר בהחלפה של כל הקונספט לבית – וילונות, כריות, שטיחים – אירופאים מחליפים את כל זה בקלות בכל עונה וחוץ מזה ההשקעה לפני חג המולד הופכת את בתיהם לשבוע שבועיים לחגיגה לעיניים, כאשר שוב כל הטקסטיל בבית מתחלף.
הנה כמה ממגמות בתחום הטקסטיל לשנתיים הקרובות:
1. GLAM לאוהדי קלאסיקה אירופאית בתרגום העכשווי – צבעי הפנינה, ברק מתכתי וגוונים כהים מסתוריים, בדים כבדים בצעים קרים – מכחול ערפל ועד לסגול המלאכותי. הגימורים מאוד מושקעים, קדרים בולטים, חבקים וחבלים לוילונות מושקעים במיוחד, טפטים בשילוב צבעים זהובים.
Harald Glööckler גאון הGLAM שסוף סוף צבע את שיערו לבלונד (כאילו זה היה חסר לו) הציג את הקולקצייה המלכותית שלו
Dieter Bohlen שכנע את כולם שטפטים הם בדיוק כאופנה, דבר נצחי וחולף בו זמנית.
2. גיאומטריה בשחור לבן. חשוב מכל להדגיש את עניין נוחות העיצוב כאשר מתחברים להדפסים וצורות בשחור/לבן. כל מה שלא נערבב בעיצוב הבית, כל הטקסטורות, מרקמים, צורות הדפסים ביחד, נוכל ליצור הרמוניה מושלמת ואם יודעים לתת את הדגש במקומות הנכונים ולהוסיף צבע נוסף בפרטי דקורציה או ריהוט משני, נוכל לקבל עיצוב יוצא דופן.
3. חי וצומח – עוד מגמה חזקה שבלטה בתערוכה – הדפסים של חיות בכל מיני צבעים, המון מוטיבים בטפטים שקשורים לחיות וצמחים, במיוחד פרחים וגידולי שדה למיניהם. שלל צבעים והדפסים בגדלים שונים. חשוב לציין שהשנה אנחנו לא נראה פרחים קטנטנים. ההדפסים הם מבינוניים ועד לגדולים מאוד, משהו שלא היינו רגילים לראות בעבר.
ולבסוף, המגמה שלא פחות חזקה מאחרים, לא לבעלי לב חלש שקיבלה כינוי "Eccentric "
צבעים חזקים, אקזוטיים ונועזים, פאר מעורבב עם תשוקה לאמנות, מקוריות אמיתית של החומרים מלאים בהיבטים של פולקלור ודפוסים אקלקטיים.
ולבסוף, היה מאוד מעניין לראות כיצד הטכנולוגיה של היום יותר ויותר משפיע על אופנת הטקסטיל לבית. הכל דיגיטלי… ואם לא הכל, אז הרבה. היום לא צריך לחפש בדים בשווקים מרוחקים, מספיק להיות קצת יצירתיים ולדעת מה אתם רוצים בדיוק. ההדפסה הדיגיטלית על בדים שונים יכולה לתת מענה כמעט לכל חלום.
אני עדיין לא ממש התחברתי לטקסטיל עם הדפסות דיגיטליות, אך ברור לי שבקרוב נוכל להזמין כמעט כל הדפס בכל צבע בכל גודל שנרצה ולא נצטרך להתפשר על מה שמציע שוק המקומי, לחכות למשלוחים כמה שבועות, להזמין מינימום מטר כאשר צריכים חצי מזה.
הבולט במיוחד בתערוכה השנה היה המעצב Markus Benesch עם הקולקציה שלו Brickollection וחברת HP שדוגלים בחזון להביא את האינדיבידואליות של כל אחד אל תוך הבתים שלנו. בקרוב מאוד, תוכלו בקלות ובמחירים לכל כיס להפיק טפטים לפי רצונכם.
לחיי הגשמת חלומותינו!